Bereik je doel met google analytics

Ik wil graag google analytics op mijn website, kunnen jullie dat regelen? Ja, natuurlijk kunnen wij dat. Irritant zijn we alleen wel, want we vragen altijd waarom je dat wilt. De meeste van onze klanten komen niet verder dan ‘ik vind het leuk om te zien hoeveel mensen mijn site bezoeken’. Bij Van Volta doen we natuurlijk alles voor een goed gevoel. We zijn alleen zo eigenwijs om te denken dat je niet gelukkig wordt van ‘gewoon leuk’. Wel van effect, groei en resultaat.

Daarom heb ik drie simpele acties die je kunt doen met de bezoekersgegevens op jouw website:

  1. Test en verbeter de inzet van sociale media;
  2. Test en verbeter de aanzet tot actie op je website;
  3. Verbeter de vindbaarheid van de belangrijkste pagina’s.

In dit blog bespreek ik het bereiken van je doelen met behulp van google analytics. In deze blogs staat hoe je jouw sociale media of de vindbaarheid van de belangrijkste pagina’s op je website verbetert met behulp van google analytics.

Call to action
Elke pagina op jouw website heeft een bepaald doel. Je wilt graag dat je bezoekers iets doen nadat ze jouw website hebben bekeken. Bijvoorbeeld dat ze contact met je opnemen, hun contactgegevens achterlaten (zodat jij hen kunt benaderen), dat ze op de hoogte willen blijven van updates die je doet, dat ze zo enthousiast zijn over jou dat ze een review willen afgeven of zelfs jouw gegevens willen delen met anderen. Een doel kan ook zijn dat je beslist wilt dat bezoekers een bepaald filmpje op jouw website bekijken. Bijvoorbeeld als het doel van jouw website is om bezoekers voor te lichten.

 

“Wat wil jij van de bezoekers op jouw website?”

 

Verbeter je call to action met google analytics
Jij hebt op jouw website waarschijnlijk verschillende knoppen toegevoegd. Met google analytics kun je ‘het appel’ dat je met deze knoppen op de bezoekers van je website doet eenvoudig verbeteren. Je kunt namelijk precies zien op welke knoppen bezoekers klikken en welke zij links laten liggen. Doe als volgt:

  1. Stel een doel voor een specifieke pagina van jouw website, bijvoorbeeld de homepage van jouw website. Dit doel kan bijvoorbeeld zijn: ik wil dat de bezoeker van mijn website direct naar de juiste plek in mijn webshop gaat, zodat hij snel tot kopen overgaat. Of: ik wil dat de bezoeker van deze landingspagina zijn contactgegevens achterlaat zodat ik contact met hem kan opnemen voor een productdemonstratie.
  2. Ga na wat motieven zijn voor jouw websitebezoekers om te handelen zoals jij wilt. Wil je bezoeker vooral graag informatie? Wil hij verrast worden, snel naar de juiste plek worden gebracht of een sfeerimpressie van jouw bedrijf? Je kunt dit nagaan door gewoon eens een aantal websitebezoekers te vragen. Je kunt echter ook in google analytics bekijken hoe bezoekers zich door jouw website navigeren. Welke pagina’s vinden zij belangrijk?

Voorbeeld: je runt een camping en wilt natuurlijk dat jouw camping zo snel mogelijk wordt volgeboekt. Dankzij google analytics weet je dat bezoekers het heel belangrijk vinden om eerst sfeerimpressie van jouw camping te krijgen, alvorens zij tot boeken overgaan. De doelstelling van je algehele website is dan: zorgen dat de bezoekers van mijn website een plaats op mijn camping reserveren. De doelstelling van je homepage is: zorgen dat mijn bezoekers zo snel mogelijk een perfecte indruk van mijn camping krijgen.

  1. Breng op de homepage een knop/call to action aan die bezoeker direct leidt naar een pagina waarop ze een uitmuntende impressie van jouw camping krijgen. Uiteraard breng je op deze pagina wederom twee knopen aan: ‘boek nu’ en ‘bekijk reviews’.
  2. Experimenteer nu bijvoorbeeld met de kleur, grootte en plaats van de knoppen op je website en volg de resultaten in google analytics. Wordt een groene knop vaker aangeklikt dan een rode knop? Gebruik dan voortaan de groene knop.

 

A/B Testen in google optimize
Natuurlijk biedt google je ook de mogelijkheid om een professionele A/B-test uit te voeren. In deze test vind je uit met welke variant (A of B) jouw doelstelling het best bereikt wordt. Wil je klein beginnen, dan maak je al flink meters met bovenstaande tips. Alleen al de vraag wat jij wilt bereiken met de webpagina’s op jouw site kan een eyeopener zijn!

Wil je dat Van Volta voor jou in kaart brengt hoe jouw websitebezoekers het best verleid kunnen worden tot actie? Neem dan gerust contact met ons op. Vinden we leuk!

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *