Fantastische zoekervaring

Heb je eindelijk een bezoeker op je website, druipt ‘ie weer af met zijn staart tussen zijn benen. Hij vond niet wat hij zocht. Dik vet zonde van je adwordscampagne of de uren tijd die je stopte in SEO-schrijven. Jij sleurt je sitebezoeker graag je website in, wilt hem overdonderen, kippenvel bezorgen. Dat kan. Zelfs als je bezoeker niet direct vindt wat hij zoekt.

 

“Help je websitebezoeker om te vinden wat hij niet zoekt”
 

Heb je wel eens meegedaan aan een dropping? Samen met je vrienden stap je in een heli. Je raast met 200 km per uur over open vlaktes en bossen. En dan ineens is de vlucht afgelopen en moeten jullie de weg terug weten te vinden. Je weet waar je naartoe wilt, maar je weet niet hoe je er komt!

 

Zoeken wordt een trill ride
Zo is het ook voor bezoekers die voor het eerst op je website komen. Ze weten waar ze naar onderweg zijn en tasten volledig in het duister over hoe ze daar komen. Wat je kunt leren van de vergelijking met de dropping is dat zoeken een trill ride kán zijn. Je maakt van de zoektocht een geweldige ervaring. Het verschil met een dropping is dat mensen daarvoor kiezen. Uiteraard kiezen bezoekers op jouw website in eerste instantie niet voor een zoekexperience. Extra uitdaging voor jou dus!

 

Kill your darlings
Hoe je dat doet? Dat hangt van de bezoeker af waar jij je op richt. En natuurlijk van jou en waar jij bekend om wilt staan. Neem bijvoorbeeld de Hema. Bekend van het overheerlijke roze gebak. Bezoek je een pagina op hun website die niet bestaat, dan krijg je een digitale tompouce gepresenteerd. Weet je wat zo slim is? Hema biedt direct twee opties aan voor de bezoeker om uit te kiezen. Wegklikken is daar niet een van! Dat doet een bezoeker dus ook niet.

 

Ook coolblue krijgt bij haar bezoekers een glimlach op het gezicht als zij zoeken en niet vinden

 
Les van de dropping
Je kunt een aantal dingen leren van de vergelijking met de dropping. Ik zet ze op een rijtje voor je:

  1. Het eerste dat je doet bij een dropping is jezelf oriënteren. Je probeert herkenningspunten te vinden of zoekt met een kompas waar het noorden is. Zorg dat er op jouw website ook goede herkenningspunten te vinden zijn. Het is dus belangrijk om te weten wat die herkenningspunten voor jouw websitebezoekers zijn. Hoe help je ze oriënteren? Vraag het gewoon eens aan een aantal bezoekers van jouw website of kijk eens over de schouder met ze mee. Door goed te meten hoe een bezoeker zich op jouw website gedraagt leer je ook veel.
  2. Het is belangrijk om warm en droog te blijven tijdens een dropping. Je neemt daarvoor droge kleding en eventueel een regenpak mee. Wat kun jij jouw bezoeker bieden om een warm gevoel over te houden aan jouw websitebezoek? Een glimlach op zijn gezicht, goede praktische informatie of bijvoorbeeld een onverwacht element. Kies wat bij jou en bij jouw websitebezoeker past.
  3. Het doel van een dropping is natuurlijk zo snel mogelijk vinden wat je zoekt. Dan heb je gewonnen! Help jouw websitebezoekers met een goede zoekfunctie en – als dat mogelijk is – follow up voor als je bezoeker niet vindt wat hij zoekt. Bijvoorbeeld door de mogelijkheid om per mail te vragen naar wat hij zocht: niet gevonden wat je zocht? Neem contact met ons op en wij zoeken voor jou.

Laat even weten wat jij doet om de zoekervaring op jouw website te verbeteren. Vinden we leuk!

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *