Verbeter je sociale media met google analytics

Ik wil graag google analytics op mijn website, kunnen jullie dat regelen? Ja, natuurlijk kunnen wij dat. Irritant zijn we alleen wel, want we vragen altijd waarom je dat wilt. De meeste van onze klanten komen niet verder dan ‘ik vind het leuk om te zien hoeveel mensen mijn site bezoeken’. Bij Van Volta doen we natuurlijk alles voor een goed gevoel. We zijn alleen zo eigenwijs om te denken dat je niet gelukkig wordt van ‘gewoon leuk’. Wel van effect, groei en resultaat.

Daarom heb ik drie simpele acties die je kunt doen met de bezoekersgegevens op jouw website:

  1. Test en verbeter de inzet van sociale media;
  2. Test en verbeter de aanzet tot actie op je website;
  3. Verbeter de vindbaarheid van de belangrijkste pagina’s.

In dit blog bespreek ik het verbeteren van je berichten op sociale media met behulp van google analytics. Lees ook hoe je de conversie op je website verhoogt of de vindbaarheid van de belangrijkste pagina’s op je website verbetert.

Inzet sociale media
Je kunt je berichten op sociale media eenvoudig verbeteren door de traffic naar jouw website te analyseren als je een bericht plaats. Het enige dat je daarvoor hoeft te doen is wat testjes uit te voeren en daarna te leren van het resultaat. Bijvoorbeeld:

  • Maak eens twee berichten voor sociale met min of meer dezelfde strekking en plaats deze op twee verschillende momenten. Bekijk naderhand op welk moment er het meest doorgeklikt wordt naar jouw website. Als je dit een aantal keer doet ontdek je wanneer jouw publiek het meest ontvankelijk is om naar jouw website gelokt te worden.
  • Maak eens twee berichten met dezelfde inhoud, maar met een totaal verschillende afbeelding. Zo ontdek je na verloop van tijd of jouw volgers het liefst schattige poezenplaatjes zien of dat ze naar jouw website worden getrokken met een zakelijke afbeelding.
  • Schrijf twee berichten met dezelfde strekking, maar met een totaal andere aanpak qua schrijfstijl. Bijvoorbeeld een bericht in nieuwsstijl, dus wat meer feitelijk. En een ander bericht waar je kiest om een verhaal te vertellen. Let wel op dat je de berichten op min of meer hetzelfde moment online plaatst voor een eerlijke vergelijking.

Voorbeeld 1:

Van Volta lanceert een nieuwe website.

Voorbeeld 2:

Jij wilt graag een onuitwisbare indruk achterlaten. Met een online presentatie die naadloos aansluit bij wie jij bent en jouw relaties weet te raken. Ontdek nu wat Van Volta voor jou doet!

Zoals ik aan het begin van het blog al schreef: het verbeteren van je berichten voor sociale media is met google analytics heel simpel. In een notendop: probeer bewust twee verschillende dingen uit en bekijk wat het meeste traffic naar jouw website oplevert!

 

A/B testen in google optimize
Natuurlijk biedt google je ook de mogelijkheid om een professionele A/B-test uit te voeren. In deze test vind je uit met welke variant (A of B) jouw doelstelling het best bereikt wordt. Wil je klein beginnen, dan maak je al flink meters met bovenstaande tips.

Wil je eens van gedachten wisselen over de effectieve inzet van sociale media voor jouw organisatie? Neem gerust contact op. Vinden we leuk!

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *